Loader
دنده پشت فرمان - شیفتر
دنده پشت فرمان - شیفتر

دنده پشت فرمان یا شیفتر

دنده پشت فرمان - شیفتر چیست؟

شیفتر فرمان یا دنده پشت فرمان، که به عنوان پدل شیفتر نیز شناخته می‌شود، ابزاری مدرن است که به راننده اجازه می‌دهد تا ضریب دنده مورد نظر خود را در حالت تیپ‌ترونیک انتخاب کند. این دسته‌ها معمولاً پشت فرمان یا روی ستون فرمان نصب می‌شوند و با لمس ساده‌ای می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. علامت‌های «+» و «-» بر روی این دسته‌ها نشان‌دهنده تغییر دنده به بالا یا پایین است.

 

پدل شیفتر امکان تعویض دستی دنده را برای راننده فراهم می‌کند، حتی در صورتی که خودرو دارای گیربکس اتوماتیک باشد. این ویژگی برای کسانی که گاهی اوقات تمایل دارند به صورت دستی دنده تعویض کنند، اما نمی‌خواهند همیشه این کار را انجام دهند، بسیار مفید است.

 

یکی از ویژگی‌های برجسته پدل شیفتر این است که به راننده اجازه می‌دهد تا دنده‌های گیربکس اتوماتیک را به صورت دستی بالا و پایین کند. این کار باعث افزایش عمر لنت‌ها می‌شود. همچنین، با استفاده از پدل شیفتر، راننده می‌تواند دنده را تغییر دهد بدون اینکه نیاز باشد دست خود را از فرمان بردارد. پدل شیفتر، مانند سیستم کیلس استارت، یکی از ویژگی‌های مدرنی است که اخیراً بین صاحبان خودرو بسیار محبوب شده است.

 

تاریخچه دنده پشت فرمان:

ایده استفاده از دنده پشت فرمان به سال‌های 1950 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، شرکت پورشه از این آپشن در برخی از مدل‌های مسابقه‌ای خود استفاده می‌کرد. با این حال، تا دهه 1980 میلادی، دنده پشت فرمان به طور گسترده در خودروهای تولیدی رایج نشد.

 

در اوایل دهه 1980، شرکت‌های فیات و رنو از دنده پشت فرمان در برخی از مدل‌های هاچ‌بک و اسپرت خود استفاده کردند. در اواخر این دهه، شرکت‌هایی مانند فورد و جنرال موتورز نیز این آپشن را در خودروهای لوکس و اسپرت خود ارائه دادند.

 

در دهه 1990 میلادی، با پیشرفت تکنولوژی گیربکس‌های اتوماتیک، دنده پشت فرمان به طور فزاینده‌ای در انواع خودروها رایج شد.

 

امروزه، دنده پشت فرمان را می‌توان در طیف گسترده‌ای از خودروها، از خودروهای کامپکت و سدان‌های خانوادگی گرفته تا خودروهای شاسی بلند و اسپرت، یافت.

 

کاربرد دنده پشت فرمان یا شیفتر چیست؟

دنده پشت فرمان یا شیفتر، که به آن پدل شیفتر هم می‌گویند، ابزاری است که به راننده امکان می‌دهد بدون نیاز به برداشتن دست از روی فرمان، دنده را تعویض کند. این ابزار به طور معمول در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک، به خصوص نوع تیپ ترونیک، یافت می‌شود.

 

کاربرد دنده پشت فرمان یا شیفتر

مزایای استفاده از دنده پشت فرمان:

استفاده از دنده پشت فرمان  مزایای متعددی برای رانندگان دارد، از جمله:

 

افزایش سرعت و دقت در تعویض دنده:  شیفترها به راننده اجازه می‌دهند تا دنده را سریع‌تر و دقیق‌تر از اهرم دنده‌ی سنتی تعویض کند. این امر به ویژه در رانندگی‌های اسپرت یا در مواقعی که نیاز به تعویض سریع دنده است، مفید می‌باشد.

 

بهبود کنترل خودرو:  با عدم نیاز به برداشتن دست از روی فرمان برای تعویض دنده، راننده می‌تواند تمرکز بیشتری بر روی جاده و کنترل خودرو داشته باشد. این امر به خصوص در شرایط رانندگی پرخطر یا در مواقعی که نیاز به واکنش سریع است، حائز اهمیت است.

 

افزایش لذت رانندگی:  استفاده از شیفتر می‌تواند تجربه رانندگی را به خصوص برای رانندگان علاقه‌مند به رانندگی‌های اسپرت، لذت‌بخش‌تر کند. تعویض سریع و دقیق دنده‌ها حس قدرت و تسلط بیشتری را به راننده می‌دهد.

 

کاهش استهلاک گیربکس:  برخی معتقدند که استفاده از دنده پشت فرمان  می‌تواند به دلیل تعویض دنده‌های نرم‌تر و دقیق‌تر، به کاهش استهلاک گیربکس کمک کند.

 

کاهش مصرف سوخت:  برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از دنده پشت فرمان  می‌تواند به طور جزئی در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.

 

معایب استفاده از دنده پشت فرمان:

در کنار مزایای متعدد، استفاده از دنده پشت فرمان  معایبی نیز دارد، از جمله:

 

افزایش قیمت خودرو: خودروهایی که به دنده پشت فرمان مجهز هستند به طور معمول گران‌تر از خودروهای مشابه بدون این آپشن هستند.

پیچیدگی بیشتر در رانندگی: رانندگی با دنده پشت فرمان برای برخی رانندگان، به خصوص رانندگان ناآشنا، می‌تواند در ابتدا پیچیده باشد.

عدم وجود در all خودروها: دنده پشت فرمان در all خودروها، به خصوص خودروهای ارزان‌قیمت، موجود نیست.

 

کاربرد دنده پشت فرمان در رانندگی:

دنده پشت فرمان در  شرایط مختلفی   مفید  می‌باشد، از جمله:

 

رانندگی در سربالایی: در رانندگی در سربالایی، راننده می‌تواند با استفاده از شیفتر، دنده را به موقع کم کند تا قدرت کافی برای بالا رفتن از سربالایی را داشته باشد.

سبقت گرفتن: هنگام سبقت گرفتن، راننده می‌تواند با استفاده از شیفتر به سرعت دنده را کم کند و از خودرو جلویی سبقت بگیرد.

رانندگی در جاده‌های پرپیچ و خم: در رانندگی در جاده‌های پرپیچ و خم، راننده می‌تواند بدون نیاز به برداشتن دست از روی فرمان، دنده را به موقع تعویض کند و از پیچ‌ها عبور کند.

در نهایت، دنده پشت فرمان ابزاری مفید است که می‌تواند به رانندگان در  تجربه رانندگی   لذت‌بخش‌تر و  کنترل بیشتر  بر خودرو کمک کند.  با این حال،   استفاده از  آن  برای  همه  رانندگان   مناسب  نیست  و  ممکن  است  برای  برخی  رانندگان  پیچیده   باشد.

 

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر بر روی چه خودروهایی نصب می شود؟

پدل‌های شیفتر در اکثر خودروهای مجهز به امکانات اضافی جهان استفاده می‌شوند تا راننده در هنگام رانندگی با آن‌ها حس بهتری داشته باشد و برای شتاب‌گیری سریع‌تر عمل کند. اما مهم است بدانید که در خودروهای قدرتمند و سریع امروزی، استفاده از پدال شیفتر برای ثبت زمان‌های بهتر نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است باعث اتلاف وقت شود. شیفتر یا دنده‌های پشت فرمان فقط در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند دیده می‌شود. بنابراین، اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک است، می‌توانید به راحتی دنده‌ها را به صورت خودکار تغییر دهید. البته، اخیراً سازندگان خودرو سعی دارند از این فناوری در خودروهای استاندارد نیز استفاده کنند.

 

جمع‌بندی:

دنده پشت فرمان  ابزاری کارآمد و لذت‌بخش است که می‌تواند تجربه رانندگی را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. این آپشن به رانندگان امکان می‌دهد تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشند، به سرعت دنده را تعویض کنند و از رانندگی لذت بیشتری ببرند.

با این حال، دنده پشت فرمان  برای همه رانندگان مناسب نیست.  رانندگی با   آن  برای  برخی  رانندگان  پیچیده   باشد  و  ممکن  است  برای  برخی  دیگر  مفید  نباشد.   علاوه بر این،  خودروهایی که به  دنده پشت فرمان   مجهز  هستند  معمولاً   گران‌تر  هستند.

در نهایت،  تصمیم  گیری  برای  استفاده  از  دنده پشت فرمان   به  ترجیحات   و  نیازهای  هر  راننده  بستگی  دارد.   اگر  به  دنبال  رانندگی  لذت‌بخش‌تر   و  کنترل  بیشتر  بر  خودرو  هستید،  دنده پشت فرمان   می‌تواند   گزینه  مناسبی  برای  شما  باشد.